Ο ΣΚΙΤΣΟΓΡΑΦΟΣ ΜΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ 12 ΠΟΥ ΛΟΓΟΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ!

Ο ΣΚΙΤΣΟΓΡΑΦΟΣ ΜΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ 12 ΠΟΥ ΛΟΓΟΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ!

Ο ευρωβουλευτής Στέλιος Κούλογλου σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου, στην οποία κάλεσε στο ευρωκοινοβούλιο στο Στρασβούργο, κατήγγειλε, με λύπη του, πρωτοφανή απόπειρα λογοκρισίας σε βάρος έκθεσης γελοιογραφίας που προετοίμαζε για τα 60 χρόνια της Ένωσης.

Συγκεκριμένα, στην έκθεση, που θα λάμβανε χώρα στο ευρωκοινοβούλιο στις Βρυξέλλες με αφορμή την επέτειο της υπογραφής της Συνθήκης της Ρώμης και θα διαρκούσε μια εβδομάδα, θα παρουσιάζονταν σκίτσα Ελλήνων και Γάλλων γελοιογράφων με θέμα την Ευρώπη.

Όπως ορίζεται από τον κανονισμό του ευρωκοινοβουλίου, το περιεχόμενο κάθε έκθεσης πρέπει να αξιολογείται προκειμένου να ελεγχθεί ότι δεν περιλαμβάνει φιλοναζιστικό ή άλλο προσβλητικό περιεχόμενο. Όμως εν προκειμένω, η κοσμήτορας, Catherine Bearder, απέρριψε 12 από τα 28 σκίτσα Ελλήνων γελοιογράφων, χωρίς αυτά να προσβάλλουν με κάποιο τρόπο τις αξίες της ΕΕ.

Πρόκειται για τα σκίτσα των Γεωργοπάλη, Στάθη, Πάνου Ζαχαρή, Γιάννη Ιωάννου, Γιάννη Αντωνόπουλου (john Antono) – σκιτσογράφο των εφημερίδων «Επικοινωνία», Γιάννη Δράκου (dranis), Ηλία Μακρή, Σπύρου Ορνεράκη, Έφης Ξένου, Βασίλη Παπαγεωργίου, Πέτρου Ζερβού και Βαγγέλη Χερουβείμ.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο ευρωβουλευτής Στέλιος Κούλογλου στην συνέντευξη Τύπου «πρόκειται για μια χωρίς προηγούμενο απόπειρα λογοκρισίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πραγματικά λυπάμαι πολύ». Ο Στέλιος Κούλογλου τόνισε πως δεν θα αποδεχθεί αυτή την λογοκρισία και μαζί με τον ευρωβουλευτή Patrick Le Hyaric, με τον οποίο συνδιοργανώνουν την εκδήλωση, θα προσφύγει κατά αυτής της απόφασης της κοσμήτορος στον ίδιο τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Αντόνιο Ταγιάνι.

Με ανακοίνωσή της για το θέμα, στις 14 Σεπτεμβρίου, η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων τονίζει τα εξής:

«Καταρχήν, τα 28 έργα με τα οποία θα συμμετείχαν στην έκθεση ισάριθμοι Έλληνες γελοιογράφοι, αποτελούν ένα αντιπροσωπευτικό μόνο μέρος της μεγάλης έκθεσης «Sweet Europe»- «Γλυκειά Ευρώπη» που παρουσιάστηκε τον περασμένο Μάιο στον εκθεσιακό χώρο του Μετρό Συντάγματος. Σε αυτήν συμμετείχαν επίσης 28 σημαντικοί Βρετανοί σκιτσογράφοι που δημοσιεύουν  στις μεγαλύτερες εφημερίδες του Ηνωμένου Βασιλείου. Θέμα της έκθεσης ήταν η Ευρώπη των λαών. Όπως ενημέρωνε το δελτίο Τύπου της διοργάνωσης: «Η κρίση και το άδηλο μέλλον της Ευρώπης είτε ως οικονομικής Ένωσης, είτε ως Ευρωπαϊκής κουλτούρας, αφορά ολοένα και μεγαλύτερο τμήμα των λαών της. Ο φασισμός, η ξενοφοβία, η ανεργία, η ανισότητα, είναι ζητήματα που απασχολούν καθημερινά τους πολίτες της. Η Ευρώπη κλυδωνίζεται, και οι τριγμοί της κοινωνίας και των αξιών της επηρεάζουν και την παγκόσμια κοινότητα.»

Η έκθεση «Sweet Europe» σημείωσε ιδιαίτερη επιτυχία, όπως εξάλλου φάνηκε από την ευρεία προσέλευση και τα σχόλια χιλιάδων επισκεπτών.  Μεγάλο μέρος της επιτυχίας της οφείλεται, ωστόσο, στον πλουραλισμό και την πολυχρωμία των απόψεων που με απόλυτη ελευθερία εξέφρασαν οι συμμετέχοντες μέσα από τα σκίτσα τους: από την καταγγελία της νεοφιλελεύθερης Ευρώπης-φρούριο και της ανόδου του νεοναζισμού, μέχρι τη στηλίτευση του Brexit και του ακροδεξιού ευρωσκεπτικισμού, γελοιογράφοι από διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες κατέθεσαν -ο καθένας και η καθεμιά μέσα από τη δική του οπτική- τις ανησυχίες, τις επιφυλάξεις, αλλά και τις προσδοκίες τους για το παρόν και το μέλλον της Γηραιάς Ηπείρου.

Πώς φτάσαμε όμως στην ακύρωση, ουσιαστικά, της διοργάνωσης στις Βρυξέλλες; Όπως εξήγησε ο Στ. Κούλογλου, από τον κανονισμό του Ευρωκοινοβουλίου προβλέπεται ότι το περιεχόμενο κάθε έκθεσης πρέπει να αξιολογείται εκ των προτέρων προκειμένου να ελεγχθεί ότι δεν περιλαμβάνει φιλοναζιστικό ή άλλο προσβλητικό προς τις αξίες της Ε.Ε. περιεχόμενο. Με βάση αυτόν τον κανονισμό, η κοσμήτορας Catherine Bearder απέρριψε 12 από τα 28 σκίτσα της ελληνικής συμμετοχής. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα σκίτσα των Γιάννη Αντωνόπουλου (John Antono), Δημήτρη Γεωργοπάλη, Γιάννη Δράκου (dranis), Πάνου Ζάχαρη, Πέτρου Ζερβού, Γιάννη Ιωάννου, Ηλία Μακρή, Έφης Ξένου, Σπύρου Ορνεράκη, Βασίλη Παπαγεωργίου, Στάθη Σταυρόπουλου και Βαγγέλη Χερουβείμ.

Πλήθος ερωτημάτων γεννάει η απόρριψη των σκίτσων των εν λόγω δημιουργών, καθώς και τα κριτήρια με τα οποία λογοκρίθηκε η μισή σχεδόν ελληνική συμμετοχή.

Μια απλή παρατήρηση των λογοκριμένων σκίτσων οδηγεί στο εύλογο συμπέρασμα ότι όχι μόνο δεν υπάρχει υποψία… φιλοναζιστικού περιεχομένου σε κάποια από τις γελοιογραφίες, αλλά, απεναντίας, δύο από αυτές στρέφονται εχθρικά εναντίον του ναζισμού επισημαίνοντας τον κίνδυνο αναβίωσής του στην Ευρώπη. Εξίσου εντύπωση προκαλεί ότι ούτε και τα υπόλοιπα σκίτσα που απορρίφθηκαν παραβιάζουν τον κανονισμό του Ευρωκοινοβουλίου περί «προσβολής των αξιών της Ε.Ε.». Μερικά από τα θέματα που θίγονται σε αυτά είναι η μονοπώληση της γερμανικής ηγεμονίας στην Ευρώπη, η επέλαση των αγορών, η «Ε.Ε. των πολλών ταχυτήτων», ακόμα και η καυτηρίαση του αποτελέσματος του βρετανικού δημοψηφίσματος που οδήγησε στο Brexit!

Από την άλλη μεριά, ενδιαφέρον έχει ότι και το σύνολο σχεδόν των σκίτσων που γλίτωσαν από τη λογοκριτική πρακτική, διακατέχονται από τους ίδιους προβληματισμούς για τη σημερινή Ευρώπη, γεγονός που εντείνει τα ερωτηματικά για το σκεπτικό πίσω από τη διαδικασία επιλογής και απόρριψης που ακολούθησε η Bearder».

Τα απορριφθέντα σκίτσα είναι τα εξής:

«We want Europe, no matter if we eat rocks». Το σκίτσο του Γιάννη Αντωνόπουλου είχε δημοσιευθεί με αφορμή το ελληνικό δημοψήφισμα του 2015.

 

 

 

Το άρθρο της Γαλλικής εφημερίδας L’ Humanité με το οποίο καταγγέλλεται η απόπειρα λογοκρισίας («Le Parlement européen veut censurer une exposition de caricatures grecques» – https://www.humanite.fr/le-parlement-europeen-veut-censurer-une-exposition-de-caricatures-grecques-641982 ):

 

Πηγές:

http://tvxs.gr/news/eyropi-eop/apopeira-logokrisias-xoris-proigoymeno-sto-eyrokoinoboylio-kataggellei-o-stelios-koy

http://johnantono.blogspot.gr/2017/09/deltio-typou-leshis-ellinon-geliografon-gia-ti-logokrimeni-ekthesi-sto-evrokinovoulio.html

www.humanite.fr/le-parlement-europeen-veut-censurer-une-exposition-de-caricatures-grecques-641982

 

596 total views, 2 views today

   Send article as PDF   
Florent Celhay

Florent Celhay